Koskelan uutta varikkoa rakennuttava Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on tehnyt päätöksen edetä hankkeessa toteutusvaiheeseen, ja allianssisopimus on allekirjoitettu. Allianssisopimuksen mukainen tavoitekustannus on noin 282 miljoonaa euroa, josta Skanskan osuus on noin 252 miljoonaa euroa. Sopimuksen myötä hankkeen kehitysvaihe päättyy ja rakennustyöt alkavat. Rakentaminen käynnistyy tammikuussa 2025 vanhan varikkorakennuksen purkamisella.
Varikon kehitysvaihe käynnistyi elokuussa 2023, kun Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy sopi hankkeen kehitysvaiheen aloittamisesta Akseli-nimisen allianssiryhmittymän kanssa. Allianssiin kuuluvat Kaupunkiliikenteen lisäksi päätoteuttaja Skanska sekä suunnitteluosapuolet Sweco, Sipti Infra, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT. Allianssi on suunnitellut varikon toiminnallisuuksia ja ratkaisuja hankestrategian tavoitteiden mukaisesti nyt reilun vuoden ajan.
“Yhteistyö allianssin eri osapuolten kesken on onnistunut erinomaisesti ja pääsemme aloittamaan rakennustyöt hyvistä lähtökohdista. Käyttäjän ja omistajan kanssa tehty sujuva yhteistyö on ilahduttanut ja ollut erityisen tärkeässä roolissa varikolle asetettujen kunnianhimoisten toiminnallisten ja teknisten tavoitteiden saavuttamisessa. Koskelaan tulee valmistumaan viihtyisä ja toimiva varikko, joka mahdollistaa pääkaupunkiseudun kehittyvän raitioliikenteen ja elävöittää kaupunkikuvaa vielä seuraavatkin sata vuotta", sanoo Kaupunkiliikenne Oy:n hankejohtaja Lotta Koski-Lammi.
”Kyseessä on Skanskan suurin infrahanke ja samalla erittäin mielenkiintoinen kokonaisuus, jossa pääsemme hyödyntämään monipuolisesti osaamistamme. Yhteisten tavoitteiden eteen on tehty kovasti töitä kehitysvaiheessa, ja on hienoa, että nyt pääsemme rakentamaan tätä raitiovaunuliikenteelle ja sitä kautta kaupunkilaisille merkittävää varikkoa”, kertoo allianssin projektipäällikkö Antti Leskinen Skanskasta.
Koskelan uusi varikko vastaa vauhdilla lisääntyvän raitioliikenteen ja kaupunkilaisten kestävän liikkumisen tarpeisiin. Uuden varikon laajuus on noin 41 000 bruttoneliömetriä. Varikolle rakennetaan muun muassa säilytystilat arviolta 50 raitiovaunulle, noin 13 vuorokausihuoltopaikkaa ja 13 kunnossapitopaikkaa, sorviraide sekä työvaunujen säilytys- ja huoltopaikkoja.
Osana hanketta uusitaan myös vaunuvarikon yhteydessä olevat ratakunnossapidon tilat. Koskelan varikon yhteydessä toiminut ratakorjaamo siirtyy Kivikkoon, jonne valmistuu uudet ratakorjaamon tilat vuoden 2025 aikana.
Koskelan uuden varikon suunniteltu käyttöönotto on vuonna 2029.
Varikkohankkeelle asetettu kunnianhimoiset ympäristötavoitteet
Hankkeen tavoitteena on olla ympäristövastuullisuuden edelläkävijä, ja sille on asetettu kunnianhimoiset ympäristötavoitteet niin hiilipäästöjen, kiertotalouden, energiaratkaisuiden kuin ympäristöluokituksen osalta. Kestävää kehitystä toteutetaan vähentämällä varikkohankkeen toteutusvaiheen hiilipäästöjä, edistämällä kierrätettyjen materiaalien ja purkujätteen hyötykäyttöä, parantamalla alueen ja sen ympäristön ekologista toimivuutta sekä käyttämällä julkista rahaa vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Hankkeelle tavoitellaan korkeinta BREEAM Outstanding -luokitusta.
Lisätietoja:
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, hankejohtaja Lotta Koski-Lammi, puh. 050 412 3312, lotta.koski-lammi[at]kaupunkiliikenne.fi
Skanska Infra Oy, allianssin projektipäällikkö Antti Leskinen, puh. 040 090 7952, antti.leskinen[at]skanska.fi
Skanska Oy, viestintäpäällikkö Pilvimaari Strömberg, puh. 040 519 4787, pilvimaari.stromberg[at]skanska.fi
Skanska on yksi maailman johtavista rakennus- ja projektikehityspalveluita tarjoavista yrityksistä. Toimimme valituilla kotimarkkina-alueilla Pohjoismaissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhdessä asiakkaidemme ja monimuotoisten tiimiemme kanssa luomme innovatiivisia ja vastuullisia ratkaisuja, jotka edistävät terveellistä elämää yli sukupolvien. Suomessa toimintamme kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska työllisti vuoden 2023 lopussa noin 1 800 henkilöä Suomessa.