c

Toimiva terveysasema käyttäjälähtöisellä suunnittelulla

Millaisia tiloja syntyy, kun asiakkaat ja henkilökunta saavat osallistua niiden suunnitteluun? Nokialla tämä nähdään syksyllä, kun uusi sosiaali- ja terveysasema avaa ovensa.

Skanskan työpäällikkö Milja Leppäsen (oik.) ja Hyvinvointikeskuskoordinaattori Outi Kytönevan mukaan terveydenhoidon ammattilaisilta saatiin tilojen suunnitteluun paljon hyviä vinkkejä. He esittivät esimerkiksi toiveita, miten eri tiloja kannattaisi sijoittaa sujuvan ja turvallisen työnteon varmistamiseksi.

Nokialaisten hyvinvointipalveluissa alkaa syksyllä uusi aikakausi, kun kahdeksassa eri väistötilassa toimineet palvelut kootaan uudelle Nokian sosiaali- ja terveysasemalle.

Viimeistelyvaiheessa olevan uudisrakennuksen rakennuttaja on Nokian kaupunki, joka vuokraa tilat Pirkanmaan hyvinvointialueen käyttöön. Rakennuksen suunnittelusta ja rakentamisesta on vastannut Skanska.

”Nokialaisille tämä on tärkeä hanke, sillä se vahvistaa peruspalvelujen tuottamisen edellytyksiä. Uskomme, että tästä tulee Pirkanmaan toimivin sosiaali- ja terveysasema”, Nokian kaupungin talousjohtaja Mikko Koskela sanoo.

Hammashoidolla ja neuvolalla eri tarpeet

Uuteen rakennukseen tulee laaja kattaus nokialaisten käyttämiä terveyspalveluja, muun muassa lähipalvelusairaala, kiirevastaanotto, neuvola ja hammashoito.

”Alusta lähtien oli selvää, että tilojen suunnittelussa otetaan tarkasti huomioon käyttäjien mielipiteet”, Mikko huomauttaa.

Skanskan työpäällikkö Milja Leppäsen mukaan terveydenhoidon ammattilaisilta saatiin tilojen suunnitteluun paljon hyviä vinkkejä. He esittivät esimerkiksi toiveita, miten eri tiloja kannattaisi sijoittaa sujuvan ja turvallisen työnteon varmistamiseksi.

Sosiaali- ja terveysasemalla työskentelee iso joukko erilaisia ammattiryhmiä. Hammashoidon tarpeet ovat erilaiset kuin psykiatrian poliklinikan, joten kunkin yksikön tarpeita on käyty erikseen läpi muun muassa suunnittelemalla toimintaa mallitilojen kautta.

Leppäsen mukaan tiivis keskusteluyhteys käyttäjien kanssa jatkuu koko rakentamisprosessin ajan. Töiden edetessä käyttäjät ovat käyneet työmaalla viikoittain, mikä on tuonut esiin suunnitteluratkaisujen käytännön toimivuutta jo ennen valmistumista.

”Käyttäjien huomioita on käyty läpi työmaan kanssa, ja lopputulokseen on aidosti pystynyt vaikuttamaan”, Milja sanoo.

nokian sosiaali- ja terveysasema_15_Rami Marjamäki.jpg

Myös tilojen muuntojoustavuuteen ja palvelujen digitalisoitumiseen on kiinnitetty paljon huomiota. Kuva päiväsalista.

Esteettömyys ja yksityisyyden suoja tärkeitä käyttäjille

Hyvinvointikeskuskoordinaattori Outi Kytöneva Pirkanmaan hyvinvointialueelta sanoo, että henkilökunnalle terveys- ja työturvallisuus sekä työhyvinvointi ovat keskeisiä asioita.

Asiakkaalle on tärkeää, että tilat ovat esteettömät ja haluttu palvelu on helppo löytää.

”Tähän tarvitaan esimerkiksi hyvät opasteet. Myös yksityisyyden suojan ja tietoturvan kaltaiset asiat on otettu suunnittelussa tarkasti huomioon”, Outi kertoo.

Hän muistuttaa, että kyse on vuosikymmenien päähän ulottuvasta investoinnista. Tarpeet muuttuvat, joten tilojen muuntojoustavuuteen tai palvelujen digitalisoitumiseen on kiinnitetty paljon huomiota.

”Uskon, että lopputuloksena saamme sekä asiakkaiden että henkilökunnan tarpeisiin vastaavan palveluympäristön, joka on turvallinen, viihtyisä ja kestävän kehityksen mukainen”, Outi arvioi.

Työn suunnittelussa on käytetty tahtituotantoa, mikä on mahdollistanut eri työvaiheiden järkevän limityksen ja sujuvan edistymisen. Mikko onkin tyytyväinen hankkeen etenemiseen. Hanketta vietiin eteenpäin niin sanotulla kilpailullisella neuvottelumenettelyllä. Siinä mukaan valittujen neljän rakennusyhtiön kanssa käytiin aluksi kattava keskustelu, millä ratkaisuilla rakennuksesta saadaan mahdollisimman toimiva.

”Ennen lopullisen tarjouksen jättämistä kävimme kuusi neuvottelua, joissa olivat mukana myös käyttäjien edustajat. Heitä kuuntelimme erityisen herkällä korvalla”, Milja kertoo.

”Kilpailullinen menettelytapa ja käyttäjälähtöinen suunnittelu ovat olleet perinteisiä toimintatapoja työläämpiä. Uskomme kuitenkin, että lopputuloksena saamme hyvin toimivan sosiaali- ja terveysaseman.”

  • Nokian sosiaali- ja terveysasema avautuu asiakkaille syksyllä 2023.
  • Rakennuksen kokonaisala 12 022 neliötä, viisi kerrosta, tiloja kaikkiaan 526 kappaletta.
  • 108 vastaanottohuonetta ja 28 potilashuonetta.
  • Sosiaali- ja terveysasemalla työskentelee noin 280 alan ammattilaista.
  • Skanska vastaa rakennuksen suunnittelusta ja rakentamisesta kokonaisvastuu- eli KVR-urakkana.

Kuvat: Rami Marjamäki

Päivitetty: 28.4.2023