Nostotyöt ovat rakennustyömaan keskeistä logistiikkaa. Samalla ne ovat myös työmaan vaarallisimpia työvaiheita: isot nosturit ja painavat kuormat tekevät helposti isoa jälkeä. Kuolemaan johtavia tapaturmia on alkuvuoden 2021 aikana ollut talonrakennusalalla kolme, ja ne kaikki liittyivät nostotyöhön.
Kerrostalo Tampereen Härmälänrannassa on parhaillaan nousemassa kohti korkeuksia. Skanskan työmaa on aloitettu keväällä 2021, ja valmistuessaan paikalla tulee olemaan 7-kerroksinen asuintalo ja siinä 106 huoneistoa. Vielä syksyn ajan työmaan maisemaa hallitsee noin 40 metriä korkea nosturi. Sen aikatauluilla ja ehdoilla suunnitellaan kaikki mitä nosturin alapuolella tapahtuu.
Logistiikka lisää turvallisuutta
Työnjohtaja Samuli Parviaisen mukaan työmaalla käytetään nostotöiden suunnitteluun Skanskan omaa suunnitelmapohjaa, jota muokataan työmaakohtaisesti.
”Työmaalle on tehty elementtiasennussuunnitelma, jossa on huomioitu kaikki perusnostot sekä mahdolliset erikoisnostot. Kaikkia elementtejä varten on mietitty ratkaisut, joilla nostot voidaan tehdä turvallisesti ja varmasti.”
Tällä työmaalla ei ole yhtään erikoisnostoa, kuten kahta nosturia vaativia erikoiselementtejä tai ilmassa tapahtuvia elementin kääntöjä. Sellaisia varten tehtäisiin suunnitelmat ja riskiarviot erikseen.
Samuli osoittaa jo tehtyä kerrostalon seinää, jossa on keskellä sauma.
”Alun perin tuohon oli ajateltu tulevan yhtenäinen elementti. Nostotyön suunnitteluvaiheessa se tehtiin kuitenkin kahdesta osasta, jolloin kaikki työmaan nostot voidaan hoitaa tällä nosturilla.”
Nosturi toimii kiskoilla, joilla siirtymällä toimintasäde on tarpeen mukaan säädettävissä työmaan laidalta toiselle. Muu liikenne ja kuormien purku tehdään rakennuksen toiselta puolelta.
”Pyritään tekemään sellainen aluesuunnitelma, jossa meidän nosturi saa mahdollisimman paljon rauhaa työhön. Pääsisäänkäynti on toisella puolella ja pienemmät kuormat voidaan myös purkaa siellä, jolloin säästyy nosturin aikaa ja resursseja muuhun. Nosturi on täällä talon takana, mikä vähentää todella paljon riskiä, että kukaan menisi vahingossa taakkojen alle”, alamiehenä työskentelevä Antti Peijari sanoo.
Yhteistyöllä, ajan kanssa
Nostojen ja taakan kiinnittämisen turvallisuuteen panostetaan Skanskalla yhdessä. HSE-päällikkö Jaakko Karhio ja vastaava työnjohtaja Jukka Kivimäki kertovat tiedon ja kehitysehdotuksien kulkevan yritysportaissa yhtä lailla ylhäältä alas kuin alhaalta ylös. Yhteiset viikkopalaverit ovat kaikkien mielestä tärkeimpiä viestinnän kanavia työmaan sisällä.
”Työmaalta saadaan arvokasta tietoa suunnitteluohjaukseen, esimerkiksi millainen nostoapuväline mihinkin elementtiin kannattaisi asentaa. Se tieto voidaan sitten viedä rakennesuunnittelijalle. Työmaalta tulee sellaisia huomioita, joita kukaan muu ei oikein voi havaita, kuin tietyn työvaiheen tekijä.”
Turvallisuuden parantamiseen voisi Kivimäen mielestä löytyä keinoja hidastamalla tahtia.
”Lisäämällä väljyyttä aikatauluun. Että voitaisiin tehdä yksi työvaihe kerrallaan, eikä mitään muuta olisi samaan aikaan käynnissä”, Jukka sanoo.
”Aikatauluja pistetään kireämmälle, ja samaan aikaan kiristetään myös raharuuvia. Aikaa tarvittaisiin lisää myös siihen, että tulevan työmaan ennakkosuunnittelu päästäisiin tiimin kesken aloittamaan mahdollisimman aikaisin”, Jaakko pohtii.
Hyvä alamies on kullan arvoinen
Alamies on nostotyössä yhteyshenkilö, logistiikan suunnittelija ja askeleen edellä aikataulua.
11 vuotta alamiehenä toiminut Antti ei halua nimetä nostotyöstä erikseen kriittisiä työvaiheita.
”On aika vaarallista ajatella niin. Monesti tapaturmia tai läheltä piti -tilanteita tapahtuu nosturin tyhjien ketjujen ja liinojen kanssa: tavara on otettu vastaan ja liinat irrotettu, ja ne jäävätkin kiinni johonkin. Nostotyö on alusta loppuun prosessi, missä kaikkien asioiden tulee olla oikein.”
Alamies tai taakankiinnittäjä vastaa nimensä mukaisesti alhaalta tapahtuvista nostoista ja vastaanottaa kuormia. Hän on myös nosturinkuljettajalle apusilmät ja merkinantaja. Hän työskentelee tiiminä nosturinkuljettajan kanssa ja pyrkii järjestämään työrauhan nosturille.
Antti pitää jatkuvasti yhteyttä nosturiin radiopuhelimella. Ylhäällä on tiedettävä koko ajan, mitä alhaalla tapahtuu.
Työnjohdon kanssa alamies aikatauluttaa kuormien vastaanottoa. Hän hoitaa myös alueen logistiikkaa ja varastointia sekä valmistelee elementit nostoihin.
”Kun uusi alamies alkaa harjoitella tätä työtä, aika on tärkeä asia opettaa. Kiirettä tässä työssä ei saa olla. Karsit kaikki häiriötekijät pois, ja keskityt vain yhteen asiaan kerrallaan. On oltava työssä läsnä.”
Teksti ja kuvat: Ilona Savitie
Tämä artikkeli julkaistaan 29.10. ilmestyvässä Rakennusteollisuus RT:n Jokka-lehdessä.