Tampere on aloittanut Suomessa uudenlaisen tavan vähentää autopaikkojen määrää taloyhtiöissä ja sen kautta laskea asuntojen hintoja sekä autoilun aiheuttamia ympäristöhaittoja.
Autopaikkavelvoite perustuu kaavoitukseen. Kaupunki päättää, montako autopaikkaa eri kohdissa kaupunkia tulee olla suhteessa asuintalon neliöihin. Käytännössä kaupungit säätävät autopaikkojen rakentamisesta niin sanotulla pysäköintinormilla.
Uudessa Tampereen pysäköintinormissa autopaikkavelvoitetta voidaan vähentää viidellä paikalla jokaista yhteiskäyttöautopaikkaa kohden, yhteensä kuitenkin enintään kymmenen prosenttia normista.
Käytännössä yhdellä yhteiskäyttöautopaikalla säästyy neljän autopaikan rakentamiselta, koska yhteiskäyttöautolle täytyy rakentaa oma autopaikkansa.
Kokeilusta pysyvä käytäntö
Tampereella kokeiltiin ensin parin vuoden ajan yhteiskäyttöauton tuomaa kevennystä pysäköintinormiin. Hyvien kokemusten pohjalta hyvityksestä tehtiin pysyvä.
Uusia taloyhtiöitä toteuttavat rakennusliikkeet ovat hyödyntäneet mahdollisuutta aktiivisesti. Esimerkiksi Skanskalla on yhteiskäyttöauto tarjolla asukkaille useassa sen rakentamassa tai rakenteilla olevassa omaperustaisessa uudessa taloyhtiössä.
”Pysäköintipolitiikka ja pysäköintinormi ovat kaupungille vahvoja keinoja vaikuttaa sekä yhdyskuntarakenteen kehitykseen että liikenteeseen ja liikkumiseen”, Tampereen kaupungin ympäristö- ja kehitysjohtaja Kari Kankaala sanoo.
”Yhteiskäyttöauton tuoma kevennys pysäköintinormiin ei ole vain kaunis ajatus, vaan markkina on reagoinut sillä tavalla kuin ajattelimmekin. Yhtiöt ovat ottaneet yhteiskäyttöautoja käyttöön ja tehneet tamperelaisten liikkumisesta monipuolisempaa.”
Jatkossa voidaan hyvittää lisää
Kankaalan mukaan viiden autopaikan hyvitys oli valistunut arvaus, joka on osoittautunut tässä vaiheessa sopivan kokoiseksi. ”Jatkossa voidaan miettiä, että entäpä jos yhdellä yhteiskäyttöautopaikalla saisi seitsemän tai kymmenen paikkaa hyvitystä”, Kankaala kertoo.
Skanska oli mukana jo yhteiskäyttöautojen kokeiluvaiheessa. Skanska omistaa uuden Härmälänrannan asuinalueen maat ja kehittää siitä ympäristötehokasta sekä ilmastotavoitteita tukevaa uutta kaupunginosaa. Härmälänrannassa Skanska on kokeillut yhteiskäyttöautojen tarjoamista kahden eri operaattorin kanssa. Nyt yhteiskäyttöautoja operoi Hertz.
”Ajatus on, että yhteiskäyttöauto poistaisi tarpeen ainakin kakkosautolta”, Skanska Kotien yksikönjohtaja Toni Tuomola sanoo.
Tuomolan mukaan yhteiskäyttöauton hinnoittelu on painettu hyvin edulliseksi, kun vertaa sitä oman auton kustannuksiin. ”Jos tarvetta autolle on kerran tai kaksi viikossa, niin ilman muuta yhteiskäyttöauton käyttö on kannattavampaa”, Tuomola jatkaa.
Yhteiskäyttöauto laskee asuntojen hintoja
Yhteiskäyttöauton tuoma kevennys pysäköintinormiin laskee päästöjen lisäksi asuntojen hintoja. Härmälänrantaan rakennetaan tiivistä kaupunkia, joten kaikki pysäköintipaikat ovat parkkihalleissa. Yhden autopaikan rakentamiskustannukset nousevat 30 000 - 40 000 euroon.
”Autopaikan markkinahinta on noin puolet rakentamiskustannuksista eli 20 000 euron luokkaa. Loput kustannuksista jyvittyvät kaikkien asuntojen hintoihin. Kun autopaikkoja on vähemmän, kaikki asunnon- ostajat hyötyvät”, Tuomola sanoo.
Tampereella Skanska varustaa kaikki uudet autopaikat sähkö- ja hybridiauton lataustekniikalla. ”Latausmahdollisuus kaikilla autopaikoilla on ollut monelle uudelle asukkaalle iloinen yllätys. Tällä tavalla uskomme, että ladattavien autojen määrä kasvaa, kun latausmahdollisuus on jo valmiiksi olemassa”, Tuomola sanoo.
Yhteiskäyttöauto korvasi oman auton
Härmälänrannassa asuva Anne Mäkilä-Kapucu on yhteiskäyttöautojen tehokäyttäjä. Hän ei ole tarvinnut laisinkaan omaa autoa, vaan hoitaa kaikki asiansa yhteiskäyttöautolla.
Käytännössä yhteiskäyttöä operoi Hertz, jonka palvelusta auton voi saada joko reilun kympin tuntihinnalla lyhytaikaiseen käyttöön tai vajaalla satasella viikonlopuksi.
”Olen käyttänyt yhteiskäyttöautoa kaikkeen mahdolliseen. Ollaan miehen kanssa käyty sillä viikonloppuisin triathlonkisoissa eri puolilla Suomea, autettu lasta muutossa, käyty kyläilemässä, kaupoilla ja hoidettu työasioita”, Mäkilä-Kapucu kertoo.
Mäkilä-Kapucun työ liiketoiminnan konsulttina vaatii liikkumista paikasta toiseen. Yhteiskäyttöauto on ollut aina käytettävissä, vaikka tarve on tullut nopeastikin. ”Yhteiskäyttöauton parkkiruutu on ihan kotini vieressä. Olen varannut auton kännykän sovelluksella ja aina olen saanut auton silloin kun olen tarvinnut”, Mäkilä-Kapucu jatkaa.
Aikaperusteisen maksun lisäksi tulee päälle muutaman sentin kilometriveloitus. Bensoja ei tarvitse maksaa, vaan ne hoituvat Hertzin kortilla, joka on autossa mukana.
”Hinnoittelumalli on mielestäni hyvä. Jos olisi rajoittamaton määrä kilometrejä käytössä ja auto koko viikonlopun käytössä, niin sitten voisi harmittaa, kun auto on kuitenkin paljon myös parkissa”, Mäkilä-Kapucu kiittelee.
Hybridiauton peräkontista löytyy tuulilasinpesunestettä ja korona-aikaan myös desinfiointitarvikkeet. ”Sääntöjen mukaan kaikki sisäpinnat, joihin kosketaan, tulee desinfioida käytön jälkeen. Olen desinfioinut ennen käyttöä ja sen jälkeen, kun se ei nyt ole niin iso homma”, Mäkilä-Kapucu tuumaa.